شرط ایران برای مشارکت در فریز قیمت نفت را کاهش داد

شرط ایران برای مشارکت در طرح فریز نفتی و افزایش تولید نفت عراق موجب شد تا قیمت نفت امروز بیش از یک درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که ایران اعلام کرده که تنها در صورتی که صادر کنندگان دیگر حق این کشور برای بازپس گیری کامل سهم خود از بازار را به رسمیت بشناسند در مذاکرات فریز نفتی همکاری خواهد کرد و تولید نفت عراق نیز افزایش پیدا کرده، قیمت نفت امروز پس از افزایش ارزش دلار آمریکا بیش از یک درصد کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 70 سنت، معادل 1.4 درصد کاهش به 49 دلار و 22 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 75 سنت، معادل 1.6 درصد افت به 46 دلار و 89 سنت رسید.
قیمت ها نسبت به بالاترین رقم های ماه اوت تقریبا 4 درصد افت کرده است.
تجار گفتند، افت قیمت ها نتیجه افزایش تولید در خاورمیانه است، جایی که صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق در ماه اوت به 3.205 میلیون بشکه در روز رسیده و از صادرات متوسط ماه جولای فراتر رفته است.
تجار گفتند، تقویت شاخص دلار آمریکا پس از اظهارات روز جمعه مقامات فدرال رزرو در مورد احتمال افزایش نر بهره در سال جاری نیز بر قیمت نفت تاثیر گذار بوده، زیرا تقویت ارزش دلار موجب گران تر شدن قیمت نفت برای کشورهای استفاده کننده از سایر ارزها می شود.
دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت، اظهارات مقامات ایرانی بود که هفته گذشته گفتند، این کشور تنها در صورتی در مذاکرات ماه سپتامبر در مورد فریز نفتی همکاری خواهند کرد که صادر کنندگان دیگر حق تهران در بازپس گیری سهم در دست رفته خود از بازار را به رسمیت بشناسند.
تحلیلگران گفتند، اختلاف نظرها در درون اوپک و به ویژه در میان اعضای کلیدی این سازمان یعنی ایران و عربستان بدان معناست که این مذاکرات تاثیر چندانی بر تولید جهانی نفت نخواهد گذاشت.