عدم دستیابی به رشد ۸ درصدی با منابع انسانی و فناوری ضعیف

معاون وزیر کار گفت: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید کشور نخست منطقه از نظر علم و اقتصاد باشیم و برای این کار باید رشد ۸ درصدی را تجربه کنیم اما این کار با منابع انسانی، تکنولوژی و مربی ضعیف و همچنین فناوری قدیمی امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد امین سازگار نژاد در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه در نظام ملی آموزش آموزش رسمی تا سطح دیپلم و آموزش عالی هم در وزارت خانه های علوم و آموزش پزشکی قرار دارد، گفت: البته در کنار آموزش های رسمی، آموزش غیر رسمی و کوتاه مدت نیز وجود دارد که بر حسب قانون، متولی این آموزش ها، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دو ظرفیت دولتی و غیر دولتی دارد، عنوان داشت: در ظرفیت دولتی حدود 600 مرکز دولتی و سه هزار کارگاه عهده دار اجرای آموزش هایی هستند که بخش خصوصی آنها را انجام نمی دهد. از سوی دیگر حدود هشت هزار آموزشگاه آزاد داریم که تعهدات آموزشی در حوزه های مختلف را بر عهده دارند. 

سازگار نژاد خاطرنشان کرد: در سال 94، حدود یک میلیون و 400 هزار نفر دوره را در بخش های دولتی و خصوصی، کلاس های آموزشی برگزار کردیم و خدمات آموزشی به جامعه، صنعت و بازار ارائه دادیم. شاید 50 درصد این تعهدات در بخش خصوصی بوده است و بقیه در بخش دولتی بوده است. بخش خصوصی شامل آموزش هایی است که به سرمایه گذاری های بزرگ نیازمند نیستند و بیشتر آموزشگاه های خدماتی مانند خیاطی و رایانه هستند. ولی آموزش هایی مانند جوشکاری یا  تراشکاری سی ان سی پیشرفته در آموزشگاه های دولتی انجام می شود، زیرا بخش خصوصی توان این کار را ندارد.

معان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با مسئله اقتصاد مقاومتی گفت: برای چند جهت جدید در اقتصاد مقاومتی داریم تلاش می کنیم. مناطق محروم، عشایری و روستایی از نظر برخورداری از مهارت آموزی، مد نظر قرار می گیرند و بر اساس پروژه ای که در ستاد اقتصاد مقاومتی است وظیفه داریم تعهدات جدید را برای این مناطق ایجاد کنیم. این وضعیت برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد، زیرا خیلی از خانم ها دسترسی به مراکزی که مهارتهایشان را به فعل تبدیل کنند، ندارند که برای این بخش ها باید تیم های سیار ارسال کنیم که خوشبختانه این کار شروع شده است.

وی ادامه داد: برای انجام این کار همکاری جدی با کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی داریم تا عملکرد عادلانه ای را در موضوع انتقال مهارت انسانی داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درباره این سازمان گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نقش یک پل را دارد که دنیای دانش را به دنیای کار وصل می کند. بسیاری  از افرادی که از آموزش های رسمی فارغ التحصیل می شوند، توانایی انجام کار را ندارند ولی الان ظرفیتی به نام مراکز آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که می تواند این دنیای دانش را به دنیای کار وصل کنند. در واقع برای رشد و توسعه کشور، همکاری های نزدیکی را با صنعت ایجاد کرده ایم.

سازگار نژاد با اشاره به جلساتی که با وزارت صنعت برگزار می کنند، بیان داشت: این جلسات برگزار می شود تا بتوانیم بر اساس روح اقتصاد مقاومتی، مردم و بخش خصوصی را توانمندسازی کنیم. یکی از فرصت هایی که می توانیم مردم را توانمند کنیم، ارتقاء مهارت ها است. مهارت ها دائماً با انتقال تکنولوژی ها در حال تغییر و تبدیل است و منابع انسانی باید این تحولات را درک کنند.

وی ابراز داشت: تعاملات ما با وزارت صنایع بر این محور است که کلیه منابع انسانی که در شهرک های صنعتی هستند، در یک دوره آموزش کوتاه مدت ارتقاء پیدا کنند، زیرا ارتقاء آنها به پایداری شغل شان کمک می کند و مسیر توسعه را فراهم می کند. همین کار را در حوزه ساختمان سازی با کارگرهای ساختمان اجرا می کنیم. در حوزه آی تی و مشاغل مرتبط نیز یک همکاری های نزدیک با صنایع الکترونیکی و فناوری های اطلاعات و ارتباط داریم.

معان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رابطه صنعت و مهارت را به تار و پود یک فرش تشبیه کرد و عنوان داشت: اگر کار را یک فرش در نظر بگیریم، تارها صنعت و پودها مهارت هستند. پودها به تنهایی نمی توانند اثر بخش باشند و لذا هر توفیقی که وجود دارد به دلیل ارتباط تنگاتنگ صنعت و مهارت است. گاهی اوقات خود صنعت می تواند یک محیط آموزشی باشد. خیلی از مجوزهای آموزشی ما در جوار کارگاه ها و صنایع هستند.

سازگار نژاد با اشاره به قانون اساسی و اینکه داشتن شغل حق آحاد ملت است، بیان داشت: هر ایرانی طبق قانون اساسی باید شغل داشته باشد و این جزو حقوق حتمی یک فرد است. از آن طرف برای توسعه کشور باید منابع انسانی ماهر تربیت و ارتقاء پیدا کنند و این جزو اهداف است.

وی نسبت مهارت به آموزش های نظری را یک به ده دانست و عنوان داشت: برای انتقال آموزش های مهارتی و عملیاتی در حوزه نظری باید ده برابر آنچه که در حوزه مهارتی فرا می گیریم، بیاموزیم. در سند آموزشی یونسکو که کشورمان نیز آن را امضا کرده است، بر آموزش های با کیفیت تاکید شده است. این آموزش ها زمانی محیا می شود که از اول تا آخر همه عناصر و روندها را استاندارد داشته باشیم. مربی باید استاندارد باشد و مربی استاندارد مربی به روز است.

وی به تکنولوژی و لزوم ورود آن به کشور اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس سند یونسکو، آموزش ها از نظر جنسیتی باید عادلانه باشد، باید سازگار با محیط زیست باشد، باید بتواند به روز باشد و باید بتواند تمام پیش نیازهای ارائه خدمات را در عرصه جهانی داشته باشد. در واقع بر اساس این سند، آموزش ها با رویکردی جهانی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی و سند چشم انداز 1404 باید کشور نخست منطقه از نظر علم و اقتصاد باشیم و برای این کار باید رشد هشت درصدی را تجربه کنیم. این کار با منابع انسانی، تکنولوژی و مربی ضعیف و همچنین فناوری قدیمی امکان پذیر نیست.